Effectiever communiceren een softskill?

Effectiever communiceren op de werkvloer | Het effectiever in banen leiden van bedrijfsprocessen, het sneller komen op woorden die passend zijn voor de situatie en precies zijn in betekenis, weten hoe je bijvoorbeeld kunt structuuraanduiders kunt gebruiken, kunt speculeren, iemand sneller over kunt halen, iets krachtiger naar voren kunt brengen of juist niet en iets beter kunt pareren, omdat iets niet een bedrijfsdoel dient. Dit zijn allemaal vaardigheden die in verband gebracht worden met kerncompetenties en die leiden tot de indruk die anderen hebben over het professioneel functioneren van jou en andere medewerkers op de werkvloer.

Een softskill? Gaat dit over gewoon een beetje grammatica leren? LSA LINGUA ziet het zo. Effectiever communiceren gaat over het maken van bewustere communicatieve en talige keuzes, zoals je dit ook in je moedertaal doet of zou doen en die meer impact hebben en in lijn zijn met je intenties. Het gaat over het ontwikkelen van essentiële en professionele vaardigheden die toegepast moeten kunnen worden op die momenten waarop de situatie erom vraagt en dan in het Engels. Het gaat dan dus niet om Engels leren, maar om serieuze taalverwerving, zodat je ook je de hoeveelheid hersenactiviteit zult kunnen reduceren terwijl je communiceert uiteindelijk. Leren is een start van zo’n proces, maar niet het einddoel.

Klinkt wat vaag? Lees dan verder voor voorbeelden.

LSA LINGUA levert trainingsdiensten als supplier aan bedrijven en instellingen die objectief bijdragen aan de behoorlijke vervulling van dienstbetrekkingen.

Denk bijvoorbeeld aan hoe je effectiever #vergaderingen kunt leiden, zodat je kunt voorkomen dat je deelnemers of medewerkers telkens over dezelfde frustraties beginnen die spelen op de #werkvloer en raken aan #bedrijfsprocessen en dit toch op de agenda weten te krijgen door het op te hangen aan #agendapunten. Dit effectiever in goede banen weten te leiden kan concreet tot gevolg hebben dat er niet alleen minder gesprekken over al bekende frustraties en bottlenecks plaatsvinden, maar ook kunnen leiden tot een reductie van het aantal te voeren vergaderingen, wat een veelgehoorde klacht is op de werkvloer. De afgelopen tijd werd dit ook wel Zoom fatique genoemd.

Dit in goede banen kunnen leiden in het Engels is zeker belangrijk, omdat mensen vaak snel verzanden in het #beschrijven wat ze bedoelen en dus meer #woorden produceren. Er moet dan dus ook meer #tijd genomen worden om hiernaar te #luisteren en te komen tot de #kern van de zaak, wat ook weer in perspectief te geplaatst moet worden om er verder iets mee te kunnen communicatief gezien. Ook zullen er meer valse starts gemaakt worden in het Engels dan in hun #moedertaal. (Het concreet opnieuw beginnen van een communicatieve beurt omdat iemand niet op de goede woorden kan komen.) Dit soort valse starts maakt de kans groter dat er later teruggekomen wordt op iets dat al besproken is, omdat ze even na hebben moeten denken over hoe ze dit punt kunnen brengen in correct #Engels en er zo later maar weer eens over binnen tijdens een volgende vergadering. Herkenbaar?

Vooral in teams waarin intercultureel bewustzijn van belang is om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid miscommunicatie die ontstaat, is het kunnen uitdragen van dit soort bewustzijn door bewustere keuzes te maken van belang. Miscommunicatie ervaren kan onherstelbare gevolgen kan hebben op interpersoonlijk niveau in contact met stakeholders, omdat #miscommunicatie de sfeer negatief beïnvloedt, maakt dat de ander geen vertrouwen heeft in het bedrijf en ga zo maar door. Ook het hebben van vooroordelen kan leiden tot negatieve #emoties die vaak ook weer besproken moeten worden met #leidinggevenden en kan leiden tot interpersoonlijke problemen en slechtere performance reviews op dit punt, maar ook tot het verspillen van tijd en tijd is vaak geld.

Door effectiever te kunnen communiceren zullen teamleden beter kunnen verbinden en interacties kunnen navigeren, zal blijken dat #effectievercommuniceren sneller leidt tot het behalen van #bedrijfsresultaten, minder resources (tijd en geld) vergt en dat de werksfeer algeheel positiever ervaren wordt, wat een positieve weerslag heeft op #performancereviews van #teams en #individuen. Kortom, Engelse taal en communicatietrainingen hebben geen schools karakter, leiden tot meer inzicht in communicatieve en talige keuzes en vaak ook talige tactieken die direct kunnen worden ingezet op de werkvloer en dat heeft niets met woordjes leren of werkwoordstijden te maken.

Wil je hiermee aan de slag om zelf effectiever in het Engels te kunnen communiceren of wil je dat je team dit doet?

Vraag een #offerte aan. Neem contact op.

Wil je als particulier aan de slag? Heb je een opleidingsbudget? Neem dan ook direct even contact op om samen te bereiken hoe je dit het best kunt inzetten.

If you have found this post useful, please like it and follow us to stay informed about such topics
Follow by Email
YouTube
LinkedIn
Share
Instagram