Engels spreken op de werkvloer, toch wat haken en ogen.

Communiceren in het Engels is misschien toch niet zo makkelijk als vaak gedacht.

Communiceren in het Engels is misschien toch niet zo makkelijk als vaak gedacht. Je gebruikt het Engels zakelijk en merkt dat je niet altijd een reactie krijgt van bijvoorbeeld een native speaker, die je had verwacht. Dit alles terwijl je wel het idee hebt dat je je goed verstaanbaar kunt maken in het Engels. Toch kunnen reacties als volgt zijn:

– wacht de ander even met reageren en kijkt hij/zij je misschien wat langer aan;

– ontstaat er een frons of boze blik op het gezicht van je gesprekspartner;

– komt er een reactie die je als ‘kortaf’ interpreteert;

– kom je er ‘niet tussen’ voor je gevoel;

– of wordt het onderwerp veranderd.

Als dit soort reacties vaker voorkomen, voelt dat ook niet zo prettig natuurlijk. Je doet je best om de goede woorden te vinden en toch gaat er iets niet (altijd) helemaal lekker, waar je je vinger niet op kunt leggen.

Waardoor komt dat nou?

Het zou kunnen zijn dat je nog niet effectief communiceert in het Engels. Mogelijk ervaart de ander je als ‘te direct’ en dus wat te kort door de bocht. Misschien gaat communicatie vaak goed, maar op (stressvolle) momenten toch wat minder soepel.

Hoewel je inmiddels mag verwachten dat de ander (de native speaker in dit geval) zich bewust is van het bestaan van cross-culturele verschillen als gevolg van internationalisering kun je zelf ook iets doen. Het is misschien namelijk wel handig als je je effectiever verstaanbaar zou kunnen maken. Wanneer je effectiever communiceert, kan een bijkomend gevolg zijn dat de ander zich prettiger voelt. Zo kun je mogelijk wel (makkelijker) je zakelijke doelen bereikt in een korter tijdsbestek.

Moedertaalsprekers van het Engels beseffen heel vaak wel dat omgangsvormen cultureel bepaald zijn, maar voelen zich er toch niet altijd prettig bij wanneer (mogelijk onbewust) conventies geschonden worden.

De invloed van taal op culturele omgangsvormen en bijbehorende verwachtingen

Moedertaalsprekers van het Engels beseffen heel vaak wel dat omgangsvormen cultureel bepaald zijn, maar voelen zich er toch niet altijd prettig bij wanneer (mogelijk onbewust) conventies geschonden worden. Dit klinkt misschien wat dramatisch, maar denk eens terug aan een situatie op straat, in een winkel of bij een service balie, in de trein of andere sociale setting waarin iemand zich uitte in het Nederlands (of een andere moedertaal) op een manier die je als minder tactisch, wat onhandig of zelfs wat minder respectvol vond. Wat dacht je toen? Vond je die persoon (nog) sympathiek of deed het toch iets met je beeldvorming van hem/haar in die situatie? (Misschien sprak deze persoon wel accentloos, maar was het toch geen moedertaalspreker van het Nederlands of een andere taal. Misschien was er dus een conventie in termen van beleefdheid geschonden. Hoe beter mensen worden in een taal, hoe moeilijker mensen herkent kunnen worden als ‘vreemde taal spreker’ en er dus verwachtingen van conventies van de vreemde taal onstaan.)

Zo werkt het in feite ook op de werkvloer. Ook daar vinden native speakers bepaalde dingen in communicatie (in het Engels) met anderen prettig en andere dingen niet. Native speakers, die geen andere taal spreken op een ‘advanced’ niveau, hebben misschien niet eens altijd door waar de schoen wringt, net als jij dat mogelijk niet hebt in bovenstaande situaties, anders dan dat je het opmerkt. Het Engels spreken/schrijven in een zakelijke setting op een manier waarop je gesprekspartners dit gewend zijn, kan dan net het verschil maken in termen van effectiviteit, vooral op stressvolle momenten en/of momenten waarin je je zakelijke doelen probeert te bereiken in beperkte beschikbare tijd.

Nieuwsgierig naar ‘hoe’ je effectiever kunt communiceren? Binnenkort meer hierover.

Original article on LinkedIn published: July 23, 2019. Find it here.

If you have found this post useful, please like it and follow us to stay informed about such topics
error
fb-share-icon
Follow by Email
YouTube
LinkedIn
Share
Instagram